Abstract:
Актуальність теми. Високий рівень досягнень у сучасному спорті обумовлює необхідність постійного удосконалення всіх сторін підготовки спортсмена.
Сучасні спортивні змагання вимагають від учасників величезної витрати не тільки фізичної, але й психічної енергії. Навіть дуже добре фізично й технічно підготовлений спортсмен не може здобути перемогу в змаганнях, якщо в нього недостатньо розвинені необхідні для цього психічні функції й психологічні риси особистості. Усе це говорить про необхідність психологічної підготовки спортсмена.
Питання психологічної підготовки усе більше і більше актуальне в умовах інтенсифікації процесу підготовки легкоатлетів і розширення змагального календаря. У комплексі дані фактори в значній мірі впливають на працездатність спортсмена, і в першу чергу, значно впливають на психіку спортсмена, з усіма наслідками, що випливають.
Психологічна підготовка легкоатлетів-стрибунів надзвичайно складний і багатофакторний процес, що пред'являє підвищені вимоги до різних сторін підготовки.
Ті підходи й способи, якими раніше домагалися настільки яскравих перемог і успіхів, сьогодні не завжди прийнятні в практиці спортивної підготовки й не відповідають вимогам досягнення переможних і рекордних результатів.
Подальше підвищення спортивних результатів пов'язано з розв'язанням проблеми формування комплексної структури підготовки легкоатлетів-стрибунів, у якій своє значиме місце повинна займати психологічна підготовка, яка може бути успішно здійснена шляхом широкого використання теоретичних основ і засобів чіткої й оперативної системи контролю над психологічною підготовленістю стрибунів потрійним].
На сучасному етапі розвитку теорії й методики спортивної підготовки усе більш відчувається необхідність у розумінні раціональних принципів зв'язку6
окремих складових психологічної підготовленості спортсмена, що забезпечують ефективність змагальних дій. Підвищення ефективності процесу підготовки спортсменів на різних етапах удосконалення спортивної майстерності багато в чому обумовлено пошуком шляхів оптимізації управління тренувальним процесом.
Проблеми вивчення психіки спортсменів, управління нею, організації психологічної підготовки в командах надзвичайно складні й торкаються всіх сторін тренувального процесу – технічної, тактичної, фізичної й теоретичної підготовки.
Порівняно недавно зміст психологічної підготовки обмежувався регуляцією передстартових станів спортсмена, настроюванням перед виступом і створенням психічної готовності. Зараз завдання психологічної підготовки значно розширилися.
Вони пов'язані з розвитком і формуванням особистості спортсмена, вихованням специфічних якостей, розвитком здатності до самоконтролю й саморегуляції, створенням сприятливого психологічного клімату в команді, сприятливих взаємин між тренером і спортсменами тощо. У кожному виді спорту необхідно виділити найбільш істотні, значимі для успішного виступу й досягнення рекордних результатів. Ці завдання можуть бути з успіхом вирішені лише комплексно, у системі заходів, що одержали назву психологічного забезпечення підготовки спортсменів. Психологічне забезпечення спрямоване на спеціальний розвиток, удосконалення й оптимізацію систем психічного регулювання функцій організму й поведінки спортсмена з урахуванням завдань тренування й змагань.
Управління психологічним розділом підготовки проводиться відповідно до загальної концепції організації управління підготовкою спортсменів і складається з побудови модельних психологічних характеристик найсильніших атлетів, розробки системи психологічного контролю й програми психологічної підготовки, внесення корекцій у програму залежно від одержуваної інформації.
Для складання модельних характеристик конкретного виду спорту беруться до уваги ті якості, здатності й параметри психіки, які детермінують ефективність змагальної діяльності в даному виді спорту.
Вищевикладене дозволяє констатувати, що виявлення модельних показників психологічних якостей висококваліфікованих легкоатлетів-стрибунів, що обумовлюють ефективність змагальної діяльності, з урахуванням індивідуальних особливостей і оперативного управління процесом підготовки на основі результатів психологічного контролю, є актуальним.
Мета роботи: удосконалення психологічної підготовки висококваліфікованих стрибунів потрійним на основі виявлення індивідуальних модельних показників психологічних якостей спортсменів, що обумовлюють ефективність змагальної діяльності.
Завдання: 1. Вивчити на основі літературних джерел особливості психологічної підготовки в системі підготовки висококваліфікованих легкоатлетів. 2. Визначити найбільш значущі психологічні якості, що обумовлюють ефективну змагальну діяльність легкоатлетів-стрибунів. 3. Виявити ступінь впливу значущих показників психологічних якостей на змагальний результат. 4. Скласти психограму особистості легкоатлета-стрибуна як модельну характеристику психологічної підготовленості спортсмена.
Об'єкт дослідження – загальна психологічна підготовка спортсмена.
Предмет дослідження – психологічні якості легкоатлета стрибуна потрійним, що детермінують змагальний результат.
Методи досліджень. Для вирішення поставлених завдань застосовувалися: аналіз і узагальнення спеціальної науково-методичної літератури, анкетування, педагогічне спостереження, психологічне тестування й методи математичної статистики.
Наукова новизна роботи. На сучасному етапі розвитку легкоатлетичних стрибків спостерігається ситуація недостатнього вивчення питання, присвяченого психологічному моделюванню й, безпосередньо, кількісної інформації про значимі психологічні показники і їх ступеня впливу на змагальний результат. Таким чином, у даній роботі зроблена спроба систематизувати знання по даному питанню, а також виявити нові дані по питанню психологічного моделювання в легкоатлетичних стрибках на основі індивідуалізації процесу підготовки висококваліфікованих спортсменів.
Практична значущість роботи. Отримані дані можуть бути використані на практиці для вдосконалювання психологічної підготовки кваліфікованих стрибунів, на основі обліку особистісних особливостей, що дає можливість індивідуалізувати підготовку спортсменів і домагатися високих результатів, а також використовувати модельні показники в якості інформативних у системі контролю підготовленості спортсменів.
Теоретична значущість роботи. Узагальнення й систематизація наявної інформації про психологічні модельні характеристики в легкій атлетиці.
Отримані відомості про психологічні якості особистості спортсмена можна розглядати як інформативні показники психологічної підготовленості.
Description:
Линник Р. В. Індивідуалізація психологічної підготовки висококваліфікованих стрибунів потрійним на етапі максимальної реалізації індивідуальних можливостей: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра: спец. 017 «Фізична культура і спорт», освітньою програмою «Система підготовки спортсменів у легкій атлетиці» / Ростислав Вячеславович Линник. - Київ; НУФВСУ, 2022. - 71 с.