Короткий опис(реферат):
Abstract:
Problem Statement. Professionally important qualities of a sports coach are one of the factors and a prerequisite
for the effectiveness of the athlete's competitive activity. The research problem of the influence of personal
qualities on the professional effectiveness of players and coaches in sports in general, and in football in
particular, remains relevant. The purpose of the research is to determine the characteristics and qualities of the
trainer that are effective for the coaching activities. Materials and Methods: an expert survey was conducted
among leading football coaches and football players of various training levels. Participants: 22 football coaches
and 119 football players of Ukrainian leading clubs and National team. SPSS software was used to mathematicay
processing of the results. Results: In the process of analysis, the structural components that characterize the
professionally important qualities of a football coach were identified: individual-psychological qualities and
characteristics; behavior and interaction; social status and education; look; special knowledge and skills. In turn,
each of the selected structural components of the coach’s image is divided into meaningful characteristics, which
is a model of professionally important qualities of a football coach as a whole. Each of the selected structural
components of the image is determined in turn by the personal qualities and characteristics of the coach's
personality, which have been recognized as important for the effective coaching and competitive activity of the
team. Conclusions: The composition of individual-psychological characteristics include the following
components: motivational; behavioral; cognitive; the atential; moral; emotional; psychomotor; stress resistance.
The revealed results suggested that purposeful correction of personal qualities that determine the professional
image can positively affect the process of coach’s professional improvement.
Бібліографічний опис:
В процесі аналізу були визначені структурні компоненти, що характеризують професійно важливі якості футбольного тренера: індивідуально-психологічні якості і характеристики; поведінку і взаємодію; соціальний статус і освіту; зовнішність; спеціальні знання і вміння. В свою чергу кожна з виділених структурних компонентів іміджу тренера розподіляється на змістові характеристики, що в цілому складає модель професійно важливих якостей тренера з футболу. Кожна з виділених структурних компонентів іміджу в свою чергу детермінована особистісними якостями та характеристиками особистості тренера, які були визнані важливими для ефективної тренерської діяльності та змагальної діяльності команди. До складу індивідуально-психологічних характеристик можна віднести наступні складові: мотиваційну; поведінкову; когнітивну; атенційну; моральну; емоційну; психомоторну; стресостійкість. Виявлені результати дозволили припустити, що цілеспрямована корекція особистісних якостей, що детермінують професійний імідж, може позитивно відбитися на процесі професійного вдосконалення тренера.