Abstract:
Запропоновані навчальні матеріали призначені для іноземних аспірантів, які мають мовну підготовку в обсязі підготовчого курсу. Мета їх - активізація засвоєння загальнонаукової лексики і структурних особливостей наукового стилю мови й, насамперед, стандартних конструкцій; вироблення в аспірантів мовленнєвої готовності до створення мовних текстів, близьких або адекватних реальним комунікативним потребам цього контингенту.
Це й визначило тематику матеріалів. Кожна тема навчальних матеріалів складається з двох частин.
Робота в першій частині припускає самостійне читання зі словником. Навчальний матеріал формується за принципом від простого до складного: від слова до словосполучення, потім до конструкції й, нарешті, до речень. Принцип організації матеріалу - ситуативно-тематичний. Ситуація позначається заголовним словом-іменником, яке входить як обов'язковий компонент у словосполучення, конструкції та приклади, що їх ілюструють.
Приклади взяті з навчальної й наукової літератури. Навчальні тексти адаптовані автором.
Повнота подання лексичного і текстового матеріалу залежить від теми-ситуації. Переважають завдання на спостереження явища на рівні слова, словосполучення, конструкції, фрази, тексту. Форма подачі мовного матеріалу у вигляді значимих одиниць мови - словосполучень і конструкцій із вказівкою відмінкового керування, а також ілюстрація вживання цих словосполучень і конструкцій у науковому стилі мови прикладами зі спеціальної літератури дають можливість аспірантам самостійно конструювати речення. Спостереження й аналіз досліджуваного матеріалу у зв'язному науковому тексті допомагають продукувати власне монологічне висловлювання на аналогічну тему.
Матеріал другої частини призначений для роботи з аудіювання. Він є свого роду повторювально-корегувальним фонетичним і граматичним курсом, що забезпечує навички читання, аудіювання, говоріння і письма.
У комплексі дані навчальні матеріали забезпечують вироблення навичок читання спеціальної літератури зі словником, розуміння наукового тексту, створення монологічного висловлювання на теми за фахом і припускають самостійну форму роботи з подальшим контролем викладача.
Description:
Бардіна Л. М., Шепелюк В. Л. Навчально-методичні матеріали з української мови для іноземних аспірантів (на матеріалі загальнонаукової та спеціальної лексики) / Л. М. Бардіна, В. Л. Шепелюк. - К.:НУФВСУ, 2022. - 120с.