dc.description.abstract |
Актуальність проблеми. У вихованні майбутнього спортсмена, пріоритетом навчального виховного процесу вважається формування його (її) світогляду, до якого також входять характер та психологічні якості, на яких базується основа навчально-тренувальної діяльності. Природньо, що найбільшу увагу формуванню особистості потрібно приділяти саме у юнацькому віці.
Однак, сьогодні комплексній підготовці, а саме психологічній підготовці спортсменів приділяється недостатньо уваги. Як наслідок цього, виникають проблеми, що пов’язані з недостатнім рівнем емоційного збудження, якістю мислення, неадекватною оцінкою власних можливостей̆, страхом перед суперником, небажанням активно вести боротьбу за кращий̆ результат та за перемогу.
Психологічно зрілий та підготовлений спортсмен-легкоатлет, може повністю брати відповідальність за свої дії, відчуття та емоції та керувати ними, максимально проявляти швидкість мислення в складних ситуаціях спортивної боротьби, чинити опір впливу зовнішніх і внутрішніх чинників [26].
Аналіз знайдених досліджень, а також публікацій за останні роки, які пов'язані з рівнем психологічної підготовки спортсменів легкоатлетів доводить актуальність даної теми. Ці питання та можливість взаємодії із станом спортсмена на пострадянському просторі впродовж довгого часу досліджували А. С. Гричанов [11], В. В. Клименко [17], Е. К. Козлова [19], Н. А. Кулик [21], В.
М. Ляшенко [23], А. О. Титович [33], І. В. Толкунова [34], Н. І. Ожогін, та ряд фахівців А., А. Л. Флєрко [36], А. А. Богурин та ін. наголошували на необхідності врахування психологічних особливостей̆ легкоатлетів при підготовці до змагань.
У світових дослідженнях у даному напрямку можна відзначити роботи Csikszentmihalyi M у США [46], Jackson S A, Kimiecik J C, Ford S K та ін у США та Австралії [59] а також Brandão M. R. F., Vieira L. F., Vissoci J. R. N. та ін. у Бразилії [64], Zhongqiu Z. у КНР [74].
Метою роботи є дослідити необхідність психологічної підготовки спортсменів легкоатлетів в тренувальний та змагальний періоди.
Відповідно до мети нами було поставлено наступні завдання: 1. Дослідження індивідуальних психологічних можливостей легкоатлета в тренувальний та змагальний періоди, та їх відображення на досягненні найвищих спортивних результатів.5
2. Дослідження мотивації спортсменів легкоатлетів у період багаторічної підготовки. 3. Дослідження емоційного стану легкоатлетів перед змагальним періодом.
Робота була виконана при використанні таких методів дослідження, а саме: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, психологічного та педагогічного тестування спортсменів-легкоатлетів.
Об’єктом дослідження виступає спортсмен-легкоатлет та його стан під час тренувального процесу.
Наукова новизна полягає у аналізі психологічних станів професійних спортсменів-легкоатлетів, виявлені та впровадженні методик покращення їх емоційного стану, для досягнення потрібних результатів у спорті вищих досягнень. Практичне значення полягає у дослідженні психологічного стану спортсменів-легкоатлетів та впровадження методик, котрі будуть позитивно впливати на спортсмена під час періодів тренувань та змагань. |
uk_UA |