Український народний танець «Гопак»: від зародження до сучасної сценічної практики виконання

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Козинко Лілія
dc.date.accessioned 2024-04-01T10:56:34Z
dc.date.available 2024-04-01T10:56:34Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.udk https://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/5249
dc.description Козинко Л. Український народний танець «Гопак»: від зародження до сучасної сценічної практики виконання / Л. Козинко // Dance Studies. - 2022. - № 1. - Vol. 5. - С. 17-28. uk_UA
dc.description.abstract Одним із найвідоміших у світі українських народних танців є «Гопак» – візитівка вітчизняного хореографічного мистецтва, що досліджується з мистецтвознавчих, військово-фізичних, символічних та ін. позицій. До сьогодні точаться суперечки щодо часу виникнення цього танцю. Одні науковці пояснюють його через збереження залишків військових танців та системи тренувань воїнів періоду Київської Русі, інші шукають його коріння глибше – в язичницьких танцях пастухів, хтось наголошує на продовженні традиції танцю «Козак», але всі погоджуються, що найбільшого розвитку він зазнав за часів козацтва. Саме тоді розвинулася лексика, визначилась провідна роль імпровізаційності, зародилися початки подальшої трансформації шляхом залучення дівочої партії до танцю. Можна виокремити різні підходи до презентації танцю «Гопак»: у фольклорному варіанті це танець одиночний в загальному масовому, а в сценічному варіанті він стає вже парно-масовим з великою кількість чоловічих соло. Ранні варіанти сценічного втілення «Гопака», які ще збереглися на кіноплівці, дають змогу говорити про прагнення постановників зберегти його автентичну першооснову, імпровізаційність, завзятість, технічність. Надалі цей підхід змінювався. Балетмейстери винайшли узагальнений варіант, зупинившись на парно-масовій основі з великою кількістю чоловічих віртуозних технічних рухів. Разом з позитивними моментами академізації «Гопака» слід виокремити й негативні: втрату імпровізаційності; перехід від сольної форми в масовому танці до парно-масової, що притаманна фактично всім іншим українським танцям; зупинка в подальшому розвитку варіативності танцю; втрата автентичної основи та різноманітно сті зразків виконання танцю «Гопак». Можна припустити, що традиція виконання «Гопака» може бути пізнішою за традицію танцювання «Козака», оскільки не є усталеною. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Dance Studies uk_UA
dc.subject Гопак uk_UA
dc.subject український народний танець uk_UA
dc.subject хореографія uk_UA
dc.subject танець uk_UA
dc.subject козацькі танці uk_UA
dc.title Український народний танець «Гопак»: від зародження до сучасної сценічної практики виконання uk_UA
dc.type Article uk_UA


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Просмотр

Моя учетная запись