Короткий опис(реферат):
У статті досліджено рівень освоєння технічних елементів серед
футболістів-початківців віком від 7 до 8 років з урахуванням їх
попередньо набутого досвіду занять спортом. Основу дослідження
становить порівняльна характеристика між контрольною групою
(футболісти, які розпочали займатися футболом у віці до 6 років у
дошкільних футбольних клубах) і основною групою № 1 (футболісти,
які почали займатися футболом у віці після 6 років у футбольному
клубі чи ДЮСШ). Для визначення рівня технічної підготовленості було
проведено педагогічне тестування з використанням таких тестів: ведення
м’яча (дриблінг) будь-яким зручним способом зі зміною напрямку 15 м
(3 м пряма, потім 9 м зіг-заг, фішки, розташовані на 1,5 м одна від одної +
3 метри пряма фініш) і жонглювання м’яча за 30 секунд на максимальну
кількість разів без падіння м’яча (якщо м’яч падав, гравець підіймав і
рахунок продовжувався). Рівень освоєння технічних дій є частиною
контролю на етапі початкової підготовки, що визначає раціональність та
ефективність тренувального процесу. Індивідуальна техніка спортсмена
є одним із найважливіших аспектів тренувального процесу. Успішність
освоєння технічних дій залежить від ряду чинників, зокрема рівня
розвитку координаційних здібностей, особливостей уваги, сприйняття,
мислення, концентрації та бажання, взаємодія з партнерами та ступінь
зацікавленості. Принципи системності та послідовності навчання тісно
пов’язані з тривалістю спортивної кар’єри. Практика підготовки дітей на
початковому етапі свідчить про те, що досить часто групи спортсменів-
початківців у футболі є неоднорідними за рівнем фізичного розвитку
та різних сторін підготовленості (фізичній, технічній, тактичній тощо),
що ускладнює раціональну побудову тренувального процесу з боку
тренера. Отриманні дані під час дослідження дають змогу оцінити
однорідність групи дітей за рівнем технічної підготовленості, зважаючи
на їх досвід раннього (попереднього) заняття футболом. Результати
дослідження вказують на різницю в рівні технічної підготовленості
між спортсменами на початковому етапі підготовки відповідно до їх
досвіду занять футболом: у тесті «дриблінг» гравці контрольної групи
(спортсмени з попереднім досвідом занять футболом у дошкільному віці) продемонстрували результат із середнім значенням 10,56 с, що майже на
42 % краще, аніж середній результат спортсменів основної групи, який
становив 18,16 с. За результатами тесту «жонглювання м’яча» середній
результат спортсменів контрольної групи в цьому тесті становив 24,5
(клк.), що є на 93 % більшим за середній результат, продемонстрований
у сумі спортсменами випробуваної групи, 12,7 (клк.). Чим довше гравець
займається, тим більше часу має на освоєння елементарних технічних дій,
що підтверджує позитивний вплив дошкільних занять на гармонійний
розвиток дитини та рівень освоєння технічних прийомів і дій.
Бібліографічний опис:
Кос Р. С., Улан А. М. Технічна підготовленість футболістів-початківців з урахуванням раннього початку занять спортом. Фізичне виховання та спорт. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2024. № 3. С. 91-96.