Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського Видавнича група «Наукові перспективи» Луганський державний медичний університет Громадська наукова організація «Система здорового довголіття в мегаполісі» Громадська організація «Християнська академія педагогічних наук України» Громадська організація «Всеукраїнська асоціація педагогів і психологів з духовно-морального виховання» за сприяння КНП "Клінічна лікарня No15 Подільського району м.Києва", Центру дієтології Наталії Калиновської «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») Випуск № 4(38) 2024 Київ – 2024 Ivan Horbachevsky Ternopil National Medical University Publishing Group «Scientific Perspectives» Luhansk State Medical University Public scientific organization "System of healthy longevity in the metropolis" Public organization "Christian Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine" Public organization "All-Ukrainian Association of Teachers and Psychologists of Spiritual and Moral Education" with the assistance of the KNP "Clinical Hospital No. 15 of the Podilsky District of Kyiv", Nutrition Center of Natalia Kalinovska "Prospects and innovations of science" (Series" Pedagogy ", Series" Psychology ", Series" Medicine ") Issue № 4(38) 2024 Kiev – 2024 ISSN 2786-4952 Online УДК 001.32:1/3](477)(02) DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38) «Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)»: журнал. 2024. № 4(38) 2024. С.1482 Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 27.09.2021 № 1017 журналу присвоєно категорію "Б" із психології та педагогіки Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 27.04.2023 № 491 журналу присвоєно категорію "Б" із медицини: спеціальність 222 Рекомендовано до видавництва Президією громадської наукової організації «Всеукраїнська Асамблея докторів наук з державного управління» (Рішення від 16.04.2024, № 7/4-24) Журнал видається за підтримки КНП "Клінічна лікарня No15 Подільського району м.Києва", Центру дієтології Наталії Калиновської. Журнал заснований з метою розвитку наукового потенціалу та реалізації кращих традицій науки в Україні, за кордоном. Журнал висвітлює історію, теорію, механізми формування та функціонування, а, також, інноваційні питання розвитку медицини, психології, педагогіки та. Видання розраховано на науковців, викладачів, педагогів-практиків, представників органів державної влади та місцевого самоврядування, здобувачів вищої освіти, громадсько-політичних діячів. Журнал включено до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus (IC), Research Bible, міжнародної пошукової системи Google Scholar. Голова редакційної колегії: Жукова Ірина Віталіївна кандидат наук з державного управління, доцент, Лауреат премії Президента України для молодих вчених, Лауреат премії Верховної Ради України молодим ученим, директор Видавничої групи «Наукові перспективи», директор громадської наукової організації «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління» (Київ, Україна) Головний редактор: Чернуха Надія Миколаївна — доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київ, Україна). Заступник головного редактора: Торяник Інна Іванівна - доктор медичних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник лабораторії вірусних інфекцій Державної установи «Інститут мікробіології та імунології імені І.І. Мечникова Національної академії медичних наук України» (Харків, Україна); Заступник головного редактора: Сіданіч Ірина Леонідівна — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (Київ, Україна); Заступник головного редактора: Жуковський Василь Миколайович — доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри англійської мови Національного університету "Острозька академія" (Рівне, Україна). Редакційна колегія: 1. Бабова Ірина Костянтинівна - доктор медичних наук, професор, професор кафедри дефектології та фізичної реабілітації, ДЗ "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" (Одеса, Україна) 2. Бабчук Олена Григоріївна – кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри сімейної та спеціальної педагогіки і психології Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» (Одеса, Україна) 3. Бахов Іван Степанович — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри іноземної філології та перекладу Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна) 4. Балахтар Катерина Сергіївна - здобувач ступеня доктора філософії (PhD) за спеціальністю 053. Психологія, старший викладач кафедри іноземних мов в Національному університеті ім. О. О. Богомольця (Київ, Україна) 5. Бартєнєва Ірина Олександрівна - кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» (Одеса, Україна) 6. Біляковська Ольга Орестівна – доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Львівського національного університету імені Івана Франка (м. Львів, Україна) 7. Вадзюк Степан Нестерович - доктор медичних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України,почесний академік Національної академії педагогічних наук України , завідувач кафедри фізіології з основами біоетики та біобезпеки Тернопільського національного медичного університету імені І.Я Горбачевського України (Тернопіль, Україна) 8. Вовк Вікторія Миколаївна - кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки Державного університету ім. Станіслава Сташіца в Пілі (м. Піла, Польща) 9. Гвожьджєвіч Сильвія — кандидат наук, Державна професійна вища школа ім. Якуба з Парадижу в Гожуві-Великопольcькому (Польща) 10. Головач Наталія Василівна — кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри управління персоналом та економіки праці Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна) 11. Гречановська Олена Володимирівна – доктор педагогічних наук, професор кафедри філософії та гуманітарних наук Вінницького національного технічного університету (Вінниця, Україна) 12. Гудзь Наталія Іванівна - доктор фармацевтичних наук, професор, ад'юкт кафедри фармації і екологічної хімії Опольського унівeрситету, доцент кафедри технології ліків та біофармації Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького (Львів, Україна) 13. Гуменникова Тамара Рудольфівна — доктор педагогічних наук, професор, директор Придунайської філії Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна) 14. Дерстуганова Наталя Вікторівна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри освіти та управління навчальним закладом Класичного приватного університету (Запоріжжя, Україна) 15. Долгова Олена Миколаївна - кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна) 16. Журавльова Лариса Петрівна — доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології Поліського національного університету (Житомир, Україна) 17. Заячківська Оксана Василівна - кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів та економічної безпеки Національного університету водного господарства та природокористування (Рівне, Україна) 18. Інжиєвська Леся Анатоліївна — кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та особистісного розвитку Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (Київ, Україна) 19. Ічанська Олена Михайлівна - кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна) 20. Кардаш Оксана Любомирівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри комп’ютерних технологій та економічної кібернетики Навчально-наукового інститут автоматики, кібернетики та обчислювальної техніки Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне, Україна) 21. Коваленко Олена Михайлівна - кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу профільного навчання Інституту педагогіки НАПН України (Київ, Україна) 22. Коваль Галина Миколаївна - доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри мікробіології, вірусології, епідеміології з курсом інфекційних хвороб Ужгородського національного університету (Ужгород, Україна) 23. Ковальчук Анна Сергіївна - здобувач ступеня доктора філософії (PhD) за спеціальністю 053 Психологія Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (Київ, Україна) 24. Корильчук Неоніла Іванівна – кандидат медичних наук, доцент кафедри терапії та сімейної медицини Тернопільського національного медичного університету імені І.Я.Горбачевського МОЗ України (Тернопіль, Україна) 25. Корнієнко Петро Сергійович - доктор юридичних наук, доцент, адвокат, заступник першого проректора по роботі з коледжами, професор кафедри філософії та соціально-гуманітарних дисциплін Національної академії статистики, обліку та аудиту (Київ, Україна) 26. Кравчук Володимир Миколайович, доктор юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного, адміністративного та міжнародного права Волинського національного університету імені Лесі Українки (Луцьк, Україна) 27. Кравчук Людмила Степанівна - кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри фізичної терапії, ерготерапії, фізичної культури і спорту Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», завідувач кафедрою фізичної терапії, ерготерапії, фізичної культури і спорту Хмельницького інститут соціальних технологій Університет «Україна» (Хмельницький, Україна) 28. Крайник Григорій Сергійович - кандидат юридичних наук, доцент, доцент Житомирського державного університету імені Івана Франка (Житомир, Україна) 29. Левков Анатолій Анатолійович - кандидат медичних наук, доцент кафедри фізичної терапії та ерготерапії Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (Полтава, Україна) 30. Лігоцький Анатолій Олексійович — доктор педагогічних наук, професор (Київ, Україна) 31. Лисенко Дмитро Андрійович - кандидат медичних наук, доцент кафедри внутрішньої медицини №2 Вінницького національного медичного університету (Вінниця, Україна) 32. Лич (Назарук) Оксана Миколаївна - доктор психологічних наук, доцент, член-кореспондент української академії акмеології, член громадської спілки «Національна психологічна асоціація», доцент кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна) 33. Макаренко Олександр Миколайович — доктор медичних наук, професор, академік Міжнародної академії освіти та науки, професор кафедри загальномедичних дисциплін Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна) 34. Мальцев Дмитро Валерійович кандидат медичних наук, завідувач лабораторії імунології і молекулярної біології Національного медичного університету імені О.О. Богомольця (Київ, Україна) 35. Марушева Олександра Анатоліївна - доктор наук з державного управління, доцент, завідувач кафедри публічного управління та інформаційного менеджменту ПВНЗ Університет Новітніх Технологій (м. Київ, Україна) 36. Мельник Володимир Степанович — доктор медичних наук, професор кафедри неврології Національного медичного університету імені О.О. Богомольця, декан медичного факультету №1 (Київ, Україна) 37. Мігенько Богдан Орестович – кандидат медичних наук, доцент кафедри терапії та сімейної медицини Тернопільського національного медичного університету імені І.Я.Горбачевського МОЗ України (Тернопіль, Україна) 38. Мігенько Людмила Михайлівна – кандидат медичних наук, доцент кафедри внутрішньої медицини №2 Тернопільського національного медичного університету імені І.Я. Горбачевського МОЗ України (Тернопіль, Україна) 39. Мідельський Сергій Людвигович – професор, Академік, Президент Регіональної Академії Менеджменту (Казахстан) 40. Міхальський Томаш — доктор наук, доцент кафедри географії регіонального розвитку Гданського університету (Польща) 41. Миргород-Карпова Валерія Валеріївна - кандидат юридичних наук, заступник директора з наукової роботи, старший викладач кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки Сумського державного університету (Суми, Україна) 42. Мочалов Юрій Олександрович - доктор медичних наук, професор, професор кафедри хірургічної стоматології та клінічних дисциплін ДВНЗ «Ужгородський національний університет» (Ужгород, Україна) 43. Нікульчев Микола Олександрович – доктор богословських наук, кандидат філософських наук, професор, доцент кафедри філософії НУ «ОМА» (Одеса, Одеська область, Україна) 44. Помиткін Едуард Олександрович — доктор психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України (Київ, Україна) 45. Помиткіна Любов Віталіївна — доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна) 46. Попель Оксана Василівна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української та іноземної філології Одеського національного технологічного університету (Одеса, Україна) 47. Приходькіна Наталія Олексіївна - доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (Київ, Україна) 48. Прокоф‘єва Марина Олександрівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземної філології факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного універсиетут (Київ, Україна) 49. Сирник Ярослав - доцент кафедри антропології Вроцлавського університету (Вроцлав, Польша) 50. Трушкіна Наталія Валеріївна - кандидат економічних наук, член-кореспондент Академії економічних наук України, дійсний член Центру українсько- європейського наукового співробітництва, старший науковий співробітник відділу проблем регуляторної політики та розвитку підприємництва, Інститут економіки промисловості НАН України (Київ, Україна) 51. Турчинова Ганна Володимирівна — кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету природничо-географічної освіти та екології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова (Київ, Україна) 52. Філіппова Лариса Валеріївна – доктор педагогічних наук, кандидат хімічних наук, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри медичної біохімії та молекулярної біологіїНаціонального медичного університету імені О.О.Богомольця, (Київ, Україна) 53. Хохліна Олена Петрівна — доктор психологічних наук, професор, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна) 54. Чаусова Тетяна Володимирівна — кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та особистісного розвитку Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (Київ, Україна) 55. Черська Марія Сергіївна - доктор медичних наук, завідувачка консультативно-діагностичним відділенням Державної Установи «Інститут ендокринології та обміну речовин НАМН України» (Київ, Україна) 56. Чумак Оксана Володимирівна - доктор економічних наук, доцент, науковий співробітник відділу статистики і аналітики вищої освіти Державної наукової установи «Інститут освітньої аналітики», (Київ, Україна) 57. Шевченко Валерія Геннадіївна - кандидат медичних наук, доцент кафедри хірургії #2 Одеського національного медичного університету (Одеса, Україна) 58. Яковицька Лада Савелівна — доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна) Статті розміщені в авторській редакії. Відповідальність за зміст та орфографію поданих матеріалів несуть автори. © автори статей, 2024 © Видавнича група «Наукові перспективи», 2024 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 5 ЗМІСТ СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА» Duka T.M. The modern works of art for children as a means of realizing educational goals………………………………………………………………………............17 Lu Suo Principles of development of musical and aesthetic culture of schoolchildren in the conditions of children's music school………………..........27 Stavytska I.V., Kutsenok N.M., Yamshynska N.V., Kriukova Ye.S. Strategies for developing a research paper indexed in international scientific databases…………………………………………………….............…35 Акімова О.В., Сапогов М.В., Гапчук Я.А., Задворняк Л.С., Хрущак О.О. Патріотичне виховання студентської молоді в освітньо-цифровому середовищі закладу вищої освіти……………………………………............…45 Андрощук І.В., Андрощук І.П., Григорук П.М. Методична підготовка майбутніх учителів у контексті сучасних вимог…………………………………………………………...............................56 Баличева Н.В. Сучасні проблеми профілактики шкільного травматизму…………..............67 Бережний Ю.М. Засади формування громадянської компетентності в контексті комунікативної підготовки здобувачів вищої освіти: теоретична рефлексія…………………………………………………………………............75 Бестюк А.І. Формування лідерських якостей під час підготовки офіцерів запасу на кафедрах військової підготовки закладів вищої освіти…………..........…85 Бруяка А.В., Коваленко В.В., Мар’єнко М.В. Досвід впровадження штучного інтелекту в процес викладання дисципліни «інформаційно-комунікаційні технології навчання, управління та підтримки науково-освітніх досліджень»………………….......................94 Велущак М.Я., Пилипенко Н.М., Черемних Г.І. Інтерактивні методи навчання як засіб сприяння сталому розвитку вищої освіти України: оцінка практичних впливів……………………..........108 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 6 Вінтоняк О.В. Нормативно-правове забезпечення діяльності педагогічних коледжів та училищ як вишів І-ІІ ступенів акредитації: європейська візія 2002– 2014 років………………………………………………………………..............121 Волотовська Т.П. Використання штучного інтелекту у розвитку професійної мобільності учасників освітнього процесу…………………………….................................133 Глазкова І.Я. Організація розвивального середовища в педагогічній системі М. Монтессорі……………………………………………………………..........145 Гончаренко А.М., Дятленко Н.М., Полякова О.В. Інтеграція цифрових технологій у навчальний процес в закладі вищої освіти: виклики та практичні аспекти…………………………………........155 Гордій Н.М., Тютюнник О.С. Інноваційні методи викладання технічних дисциплін екологічного циклу….168 Гриньова М.В. Здійснення педагогічної модерації реалізації учнівських партисипативних проєктів як педагогічна умова виховання лідерських якостей………...........176 Дика Н.М., Глазова О.П. Організація проєктної діяльності на уроках української мови в 7-8 класах в умовах змішаного навчання…………………………………..............187 Єфімова О.М., Жицька С.А., Бецько О.С., Браєвська А.І., Журавель В.В. Оптимізація процесу реалізації іншомовного фахово орієнтованого спілкування курсантів вищих військових навчальних закладів…………........197 Заболотній О.А., Шусть В.В. Переваги та застереження цифровізації освітнього процесу………...........211 Зубченко Л.В. Тай-Бо у процесі фізичної підготовки майбутніх правоохоронців……........223 Іванюк Г.І. Ціннісні домінанти психолого-педагогічного супроводу особистісного та професійного розвитку майбутніх педагогів………………………..........234 Івахненко Є.І., Скоробогата М.В., Гармаш А.О. Психолого-педагогічні технології в організації освітнього процесу в сучасному політехнічному ЗВО…………………………………………...........247 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 7 Ігнатенко Н.В. Трансформаційні процеси у теорії та методиці навчання історії в школі періоду незалежності україни: історіогравія проблеми………..........258 Іонова І.М., Іонов В.Є. Теорії управління соціальною роботою: аналітичний огляд………...........…271 Канішевська Л.В., Лесик А.С. Педагогічні умови виховання соціальної зрілості старшокласників у позаурочній діяльності………………………………………………............…281 Коврігіна Л.М. Формування методичної компетентності педагогічних працівників ЗЗСО в умовах інклюзивного середовища………………………………..........289 Ковтанюк М.С. Критерії та показники сформованості фахової компетентності майбутніх учителів інформатики…………………………………….........…299 Кондратенко Ю.І. Провідницька проєкція управління розвитком закладів освіти………..........310 Корінчак Л.М. Українська тіловиховна традиція в історичному ракурсі……………..........317 Корягін В.М. Ефективність системи підготовки баскетболістів………………...............330 Костенко Д.В. Філософські аспекти феномену життєстійкості………………..................336 Кравченко Т.В. Синхронна комунікація як інструмент збагачення навчального процесу в галузі харчових технологій через платформу Moodle………........350 Кривоніс Д.В. Формування здатності студентів до інноваційної діяльності у процесі викладання іноземних мов з використанням цифрових технологій…….....................................................................................................362 Крихтіна М.А., Конопкіна Л.І., Черкасова О.Г., Мироненко О.В., Ботвінікова Л.А., Губа Ю.В. Науково-практична конференція за безпосередньою участю лікарів- інтернів – інноваційна форма навчання в інтернатурі………………...........374 Литвинська Т.Ю. Застосування онлайн-інструментів на заняттях з англійської мови у процесі формування лінгвосоціокультурної компетентності у майбут ніх офіцерів Національної Гвардії України…………………................383 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 8 Літіченко О.Д. Формування самостійності дітей дошкільного віку у художньо- продуктивній діяльності……………………………………………….............394 Марущак О.В., Сонечко О.С., Тургенєва А.О. Аналіз ролі вищої освіти України у формуванні поствоєнної національної ідентичності……………………………………………….........406 Марюхна В.В. Формування дослідницької компетентності майбутніх викладачів закладів професійно-технічної освіти у процесі магістерської підготовки……………………………………………………………................418 Мишко С.А., Лізак К.М., Мишко А.В. Переклад у викладанні іноземних мов студентам немовних спеціальностей вищих навчальних закладів ……………………………........429 Найдюк І.С. Роль вихователя в стимулюванні естетичного розвитку дітей дошкільного віку: підходи та методи…………………………………...........440 Нечепоренко К.О. Педагогічний супровід міжособистісної взаємодії учнів початкової школи як предмет наукового дослідження……………………………...........451 Нищета В.А. Оптимальна дидактична комунікація як чинник формування учнів компетентних мовців…………………………………………………..............466 Новоселецька І.Е. Вплив творів музичного мистецтва на емоційний стан дітей старшого дошкільного віку: український досвід в умовах воєнного стану……….........................................................................................................477 Олянич В.В., Березан В.І., Погребняк М.Г. Роль освіти та підготовки в розвитку цифрової грамотності та підвищенні рівня цифрової інклюзії……………………………………............490 Панасенко Е.А. Формування основ критичного мислення дітей старшого дошкільного віку: аналітичний огляд проблеми………………………............503 Петренко О.В., Тупєєв Ю.В. Пошук шляхів вирішення проблем гендерної рівності та формування національної свідомості в освіті……………………….........514 Півень О.П., Поліщук В.В., Гордієнко О.І. Матеріально-технічне забезпечення занять фізичної культури з елементами гімнастики в школах України в 20-х роках ХХ ст……….........526 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 9 Пінчук О.П., Прокопенко А.А. ..............536 Критерії та показники діагностування цифрової компетентності офіцерів військового управління в системі підвищення кваліфікації Попова О.В. Формування інноваційного мислення учнів базової школи в процесі евристичного навчання…………………………………………………............559 Приймак А.Ю., Гончаренко О.С. Феномен здорового способу життя студентів: структура, критерії, показники та рівні………………………………………………………............571 Прокопів Л.М., Салига Н.М., Стинська В.В. Національно-патріотичне виховання студентської молоді засобами музейної педагогіки у закладах вищої освіти західної України………...........581 Прокуда В.М., Баланенко І.Г., Кірман В.К., Чаус Г.Г. Актуальність впровадження освітньої програми “Сучасні цифрові технології” на курсах підвищення кваліфікації вчителів предмету технології…………………………………………………………………..........593 Радіонова Л.О., Козирєва Н.В. Неоінституціоналізм як методологія аналізу трансформації сучасного університету…………………………………………………...........604 Савчук О.П. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців технологічної освіти: інноваційні підходи……………………………...........617 Савчук Н.І., Серман Л.І., Ницполь В.І. Проблеми та виклики закладів вищої освіти в умовах війни у процесі практичної підготовки студентів немовних спеціальностей…………........630 Сафонова Н.В., Галуха Л.Ю., Нестеренко О.В. Модель управління кризовими ситуаціями у закладах вищої освіти України……………………………………………………………………..........641 Cеменова Л.С., Тимчий К.І., Лебідь О.С. Удосконалення викладання природничих наук та біології людини в умовах змішаної форми навчання………………………………………...........656 Симоненко Н.О., Міхно С.В. Гейміфікація процесу навчання іноземної мови студентів медичних спеціальностей: теоретичні засади та практичні аспекти…………..........667 Соловей Ю.О., Бондар В.Г., Прокопенко Ю.Ю. Сюжетно-рольова гра як засіб виховання моральних якостей у дітей старшого дошкільного віку……………………………………………….........678 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 10 Степанюк С.І., Городинська І.В., Коваль В.Ю., Грабовський Ю.А. Становлення "товариства сприяння фізичному розвиткові дітей" в херсоні в кінці ХІХ – початку ХХ століття та його вплив на здоров'я підростаючого покоління в регіоні……………………………………….........691 Сурков К.Ю., Книшук А.В., Сорокун С.В. Інноваційні методи навчання при вивченні об’єктно орієнтованих мов програмування для майбутніх ІТ-фахівців………………………….........704 Сухомлин Т.А., Запорожець Т.М., Сухомлин А.А., Павленко Г.П., Юдіна К.Є. Перспективи використання основних концепцій фізіології в медичній освіті…………………………………………………………………….............713 Теличко Н.В., Кончович К.Т., Бурих О.Р. Лінгво-дидактичні та методичні засади використання квест- технологій у ситуаціях навчальної комунікації для формування культурознавчої компетентності майбутніх учителів іноземної мови………………………………………………………………………...........721 Тимошенко Н.Є. Використання інтерактивних методів навчання у викладацькій діяльності……………………………………………………………….............730 Тищенко О.І. Психолого-педагогічні поняття громадянського виховання студентів…...741 Фельцан І.М. Тенденції розвитку моделі іншомовної освіти у Швеції у контексті соціальних змін………………………………………………………….............753 Філімонова Т.В. Підготовка майбутніх вчителів початкової школи до організації групової навчальної діяльност і молодших школярів в умовах НУШ………..763 Чейпеш І.В., Маляр Л.В., Кухта В.В., Кухта М.І. Екологічна складова іншомовної підготовки студентів закладів вищої освіти: зміст, мотивація впровадження, механізми реалізації…….............775 Чепелюк А.В., Лівак П.Є., Євтушенко В.В. Розвиток цифрових компетентностей у фахівців із фізичної культури і спорту: теорія та практика………………………………..........786 Чичук А.П., Кучай Т.П., Біда О.А. Формування художньо-естетичних потреб майбутніх фахівців хореографічного мистецтва шляхом упровадження інноваційних технологій в освітній процес………………………………………….............799 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 11 Шкіринець В.М., Дюжикова Т.М., Арсененко І.А. Аналіз можливостей і методів інтеграції предметів природничого циклу (наприклад, біології, фізики, хімії, географії) у шкільну програму з метою покращення якості навчання………………………………..............808 Ярошенко О.М., Донець І.В., Пушкар Л.В. Дослідження ефективності використання музичної терапії для зняття стресу, підтримки психічного здоров'я та реабілітації в умовах воєнного часу……………………………………………………...........821 СЕРІЯ «ПСИХОЛОГІЯ» Palamarchuk O.M., Vizniuk I.M., Gaba I.M.. Dolynyny S.S. Mobility of youth students in the system of volunteer institutions………..........832 Беліченко Л.О. Феноменологія іміджу особистості як категорії психології………….........840 Бондаревич С.М. Методичне обгрунтування навчальної дисципліни «Психологія екстремальної діяльності в морегосподарській галузі» у здобувачів вищої освіти за спеціальністю «Психологія»…………………………...........853 Гоян І.М., Петранюк А.І., Толкунова І.В., Бігун Н.І., Губарєва Д.В. Особливості життєстійкості та адаптивності особистості в складних життєвих обставинах………………………………………...........867 Дьоміна Г.А. Особливості зв’язків віку та специфіки симптомів РДУГ: аналіз досліджень………………………………………………………………...........880 Іванова Н.Г., Манько В.М. Етапи особистісно-професійного розвитку фахівців правоохоронних органів………………………………………………………………...................891 Кернас А.В. Формування програмних результатів навчання під час вивчення студентами-психологами освітньої компоненти «Психологія поведінки мас» у здобувачів вищої освіти за спеціальністю «Психологія»…………………………………………………………….............904 Копчинська О.О. Організація життєвого простору як шлях до самоактуалізації……..........915 Крагельська М.В. Аналіз теоретичних досліджень резильєнтності……………………...........926 Лозовий І.В., Кузнецов О.І. Мотиваційні чинники саморегуляції навчання курсантів……………...........934 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 12 Малиш В. Формування програмних результатів навчання під час вивчення освітньої компоненти «методи корекції стресових станів» здобувачами вищої освіти за спеціальністю «Психологія»…………............945 Мозгова Г.П. Теоретичний аналіз зв’язків РДУГ із позитивними аспектами розвитку….955 Немерюк Ю.В. Готовність фахівців до дистанційного формату корекційної роботи з дітьми, що мають мовленнєві порушення внаслідок ПТСР у воєнний час………………………………………………………………………..............965 Нечітайло І.С. Особливості проявів агресивності чоловіків та жінок у різних вікових групах: дослідження структурних компонентів……………............977 Павловська Т.С., Коць М.О. Зв’язок рівня тривожності із копінг-стратегіями учнів автошкіл…...........992 Потапова Т.М., Фурдуй Ю.В., Кугук У. Зв'язок високочастотних звуків з психоемоційним станом підлітків (14-16 років) з різними типами темпераменту………………………..........1003 Розіна І.В. Дослідження психоемоційного стану студентів в період професійного становлення за допомогою позитивної психотерапії………………............1015 Севост’янов П.О., Клімушев В.В., Клімушева Г.С. Вплив штучного інтелекту на сучасні психологічні дослідження: перспективи та можливості цифрової психології………………….............1025 Ситнік С.В. Акцентуація характеру у структурі детермінант міжособистісних стосунків………………………………………………………………….........1037 Сторож О.В. Соціально-психологічний аспект творчої діяльності особистості в умовах воєнного часу…………………………………………………..............1050 Тептюк Ю.О. Професійний психологічний відбір: цільовий, процесуальний і результативний аспекти……………………………………………..............1062 Тягур Л.М., Бергхауер-Олас Емьовке Ласлівна Професійна мотивація майбутнього психолога під час війни……..............1069 Ханяк К.В. Психоемоційний стан працівників на робочому місці як індикатора рівня стресогенності умов праці………………………………………..........1085 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 13 Чайка Р.М. Переклад та валідація шкали 'Профілі прийняття кар'єрних рішень' для української аудиторії………………………………………………..........1098 Чайка Р.М. Переклад та валідація шкали "Складнощі прийняття кар'єрних рішень" для української аудиторії…………………………………................1107 Чайка Р.М. Переклад та валідація шкали "Сприйняття здатності до працевлаштування" для української аудиторії………………………...........1115 СЕРІЯ «МЕДИЦИНА» Адамчук Н.В., Охабська І.І., Корнієнко В.Г., Марущак М.І., Мялюк О.П. Імунограма у хворих на цукровий діабет та генітальний ендометріоз…...1123 Бакалюк Т.Г., Макарчук Н.Р., Стельмах Г.О., Василик М.М. Клінічна ефективність застосування motomed-терапії в ранній реабілітації пацієнтів після інсульту……………………………..................1133 Безшапочний С.Б., Бондаренко Р.В. Динаміка змін об’єктивних клінічних показників та стану мукоциліарної транспортної системи у пацієнтів з атрофічним ринитом…………........1142 Борисова І.С. Трудові рекомендації як частина комплексної реабілітації хворих та осіб з інвалідністю на туберкульоз……………………………………..........1154 Бугро В.І., Стрельченко О.Г. Генезис становлення та розвитку лікарняних кас як різновиду добровільного соціального страхування………………………………..........1165 Буров А.М. Роль мікробіоти у розвитку хвороб, таких як алергії, аутоімунні захворювання та захворювання ЦНС…………………………………...........1179 Вовк Шульга С.О., Хміль С.В. Особливості ліпідного профілю у пацієнток з коморбідним перебігом лейоміоми матки та генітального ендометріозу……………………..........1191 Воронцова Т.О., Козловська Я.І., Левенець С.С., Горішній І.М., Дживак В.Г. Ризик переломів та зниження мінеральної щільності кісткової тканини серед дітей і підлітків з целіакією: аналіз даних клінічних досліджень………………………………………………………………..........1202 Голубчиков М.В., Стрельченко О.Г. Вплив євроінтеграційних процесів на медичне соціальне страхування……1213 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 14 Грузєва Т.С., Стрельченко О.Г. Міжнародний досвід впровадження ефективного медичного соціального страхування в Україні………………………………………………….............1225 Запорожан С.Й., Продан А.М. Гемостазіологічні зміни в прогнозі рецидиву кровотечі у хворих на гастро-дуоденальні виразки……………………………………………...........1239 Качановський Я.В., Дзюбановський І.Я. Морфометричний моніторинг периульцерозної зони при виразковій хворобі ускладненій кровотечею за різним клінічним перебігом……...........1250 Квятковська Т.О. Поширеність пальця мортона, асоційовані фактори ризику та успадкування…………………………………………………………...............1258 Кириченко О.В., Гребенюк Д.І., Ксенчин О.О., Гнатюк Ю.П., Собко В.С., Стойка В.І. Доклінічна та клінічна безпечність фенібуту: огляд літератури……........1270 Клопоцька Н.Г., Грига М.В., Забігайло А.Ю. Результати лікування пацієнтів з герпетичним кератитом та приєднанням бактеріальної мікрофлори…………………………….............1286 Козлова Ю.В., Козлов С.В., Маслак Г.С., Нетроніна О.В., Абраімова О.Є. Оцінка експресії MMP2 в структурах головного мозку щурів в динаміці посттравматичного періоду після впливу ударної повітряної хвилі…………………………………………………………...........1293 Костюк А.А., Денефіль О.В., Костюк О.А. Cтратегії спрямованого впливу на утворення біоплівки Streptococcus Mutans для запобігання карієсу зубів…………………………………............1303 Кучер С.В., Воронцова Т.О., Смачило І.В., Верещагіна Н.Я., Ганьбергер І.І., Горішній І.М. Оцінка якості життя за допомогою опитувальника sf-36: аналіз літературних даних……………………………………………………............1313 Лисецький Б.Л., Зубова М.С., Олексієнко А.В. Модернізація освітніх програм навчання медичних працівників для роботи з сhat-gpt………………………………………………………............1325 Ляховський В.І., Пехньо В.В., Кравців М.І., Нємченко І.І., Ляховська Т.Ю., Люлька О.М. Дотримання етичних принципів – основа відносин між медичними працівниками і пацієнтами……………………………………………...........1338 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 15 Мартинчук О.М., Герасимюк І.Є.. Ільків О.П. Кількісна характеристика перебудови кровоносного русла та паренхіми нирок при раптовій відміні дексаметазону після його тривалого введення у високих дозах…………………………………….........1352 Нефьодова О.О., Грузд В.В. Експериментальний аналіз комбінованого впливу хлориду кадмію з сукцинатами цинку та заліза на морфогенез яєчка щура…………...........1363 Процюк О.В., Стрельченко О.Г. Характеристика стратегічних напрямів адміністрування діяльністю лікарняних кас як основного елемента добровільного соціального страхування медичних працівників……………………………………...........1376 Розумна А.В., Останіна Т.Г., Воронкова О.С., Лацинська С.А., Старішко О.М. Особливості ліпідного профілю крові у вагітних з гестаційним діабетом……………………………………………………………………......1391 Соколенко М.О. Визначення та оцінка рівня адаптаційного напруження організму хворих на Covid-19………………………………………………………..........1402 Хоменко І.М., Скіпальський А.П. Нікотин як фактор залежності та фактор ризику для здоров’я в контексті контролю над тютюном…………………………………............1411 Хухліна О.С., Хованець К.Р. Асоціація контамінації helicobacter pylori та залізодефіцитної анемії у хворих на гастрит……………………………………………………...........1424 Чайковська Т.В., Бурмей С.А., Бойко Н.В. Історія розвитку медико-біологічних наук в Європі у ХIХ столітті…........1436 Чорна В.В., Зарічнюк М.Л., Король І.А., Липкань В.М., Рибінський М.В., Дубовий О.О. Компартмент-синдром при вогнепальних ушкодженнях кінцівок…….......1449 Шапринський В.О. Індивідуалізована хірургічна тактика залежно від ефективності ендоскопічного гемостазу і тяжкості стану хворого за шкалою SAPS II при виразкових гастро-дуоденальних кровотечах……………........1461 Якименко Р.О., Вовк О.Ю. Індивідуальна анатомічна мінливість лицевого відділу голови людини зрілого віку………………………………………………………………...........1471 Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 16 Шановні колеги! Побачив свiт № 4(38) 2024 журналу категорії Б із психології, медицини та педагогіки «Перспективи та інновації науки»! У поточному номері ви познайомитеся із аспектами щодо: встановлення відмінності у показниках рівня задоволеності життям і рівнем самоактуалізації в осіб, які зазнали суттєвих життєвих змін, і тих, у кого ритм, умови життя не змінилися за останні пів року; аналізу історії становлення і розвитку медико- біологічних досліджень на теренах Європи у XIX-му столітті; використання технологій штучного інтелекту у процесі розвитку професійної мобільності викладачів та здобувачів вищої освіти; розгляду психопрофілактичного та психотерапевтичного потенціалів сучасних методів психології стресу та ін. Вітаю редакційну колегію, авторів і читачів нашого видання й зичу миру, здоров’я, щастя, а, також, подальших наукових пошуків і здобутків, перемог і звершень. З повагою, голова редакційної колегії, директор Видавничої групи «Наукові перспективи», кандидат наук з державного управління, доцент, Лауреат премії Президента України для молодих вчених, Лауреат премії Верховної Ради України молодим ученим Ірина Жукова Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 17 СЕРІЯ «Педагогіка» UDC 373.24 https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-17-27 Duka Tatiana Mykolayivna Сandidate of Pedagogical Sciences, associate professor Department of Psychology and Child Development Pedagogy Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. 28, tel.: (04744) 3-45-33, Sadova St., Uman, 20300, https://orcid.org/0000-0002-8186-3769 THE MODERN WORKS OF ART FOR CHILDREN AS A MEANS OF REALIZING EDUCATIONAL GOALS Abstract. The article outlines the problematic range of issues related to the realisation of educational goals by means of contemporary literature for children. The main directions of research on this issue are highlighted. It is proved that preschool age is a sensitive period for harmonious upbringing, since it is during this period that the basis of personality culture is laid, the foundations of morality are formed, and the modern artistic word is favourable to this. It is found that fiction provides an excellent opportunity to convey to a young person the centuries-old experience of life in society, because reading is the most important way to learn basic information, intellectual and emotional activity of the individual, a specific form of communicative and cognitive activity, and most importantly - one of the main factors of personal self-development. It has been established that the problem of forming a competent reader, developing the reading culture of modern children, and fostering the need for constant reading of highly artistic works is extremely relevant to the implementation of modern educational goals. It is generalised that in the modern circle of literature for children there are still traditional genres: fairy tale, short story, novella, novel, fable, legend, parable, poetry and genres formed as a result of genre synthesis, diffusion, going through the process of modification and correlation of genre forms: family and fairy-tale stories, "comic" epic, psychological story, etc. It has been found that modern works of fiction for children different from the works of previous periods by new ideas, issues, another level of perception of texts and is not only a means of education and upbringing, but also a source of entertainment, a factor of emotional relief for the child. The main task of modern works is to teach to know the surrounding world, oneself and one's peers. Keywords: fiction, modern fiction, preschool children, educational purposes. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-16(34)- Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 18 Дука Тетяна Миколаївна кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології та педагогіки розвитку дитини, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, вул. Садова, 28, м. Умань, 20300, тел.: (04744) 3-45-33, https://orcid.org/0000-0002-8186-3769 СУЧАСНІ ХУДОЖНІ ТВОРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНІХ ЦІЛЕЙ Анотація. У статті окреслено проблемний спектр питань щодо реалізації освітніх цілей засобами сучасної літератури для дітей. Виокремлено основні напрями досліджень із даної проблематики. Доведено, що дошкільний вік є сензитивним періодом для гармонійного виховання, оскільки саме у цей період закладається базис культури особистості, відбувається становлення основ моральності, сприятливим у чому є сучасне художнє слово. Виявлено, що художня література надає прекрасну можливість передати дитині багатовіковий досвід життя в суспільстві, адже саме читання є найважливішим способом засвоєння базової інформації, інтелектуально-емоційною діяльністю особистості, специфічною формою комунікативно-пізнавальної діяльності, а головне – одним із основних чинників особистісного саморозвитку. Встановлено, що нині проблема формування компетентного читача, розвитку читацької культури сучасних дітей, виховання потреби у постійному читанні високохудожніх творів є надзвичайно актуальною серед реалізації сучасних освітніх цілей. Узагальнено, що у сучасному колі літератури для дітей залишаються традиційні жанри: казка, оповідання, повість, роман, новела, байка, легенда, притча, віршовані твори та жанри, утворені внаслідок жанрового синтезу, дифузії, проходячи процес модифікації та кореляції жанрових форм: сімейні та казково-побутові історії, «комічна» епопея, психологічна повість та ін. З’ясовано, що сучасні художні твори для дітей відрізняються від творів попередніх періодів новими ідеями, проблематикою, іншим рівнем сприйняття текстів і є не тільки засобом навчання та виховання, а й джерелом розваги, чинником емоційного розвантаження дитини. Головне завдання сучасних творів – навчати пізнавати оточуючий світ, самих себе та своїх однолітків. Ключові слова: художня література, сучасні художні твори, діти дошкільного віку, освітні цілі. Problem statement. Children's literature as part of general literature is the art of words. It’s peculiarities are determined by the educational goals and age characteristics of readers. It should be noted that the main distinguishing feature of contemporary literature for children is the organic fusion of art with the requirements of modern pedagogy. It should be noted that the traditional genres of contemporary literature for children remain: fairy tales, short stories, novels, novellas, fables, legends, parables, Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 19 and poetry. However, genres formed as a result of genre synthesis and diffusion prevail in the stratum of contemporary literature, retaining their constant attributes and features, and undergoing the process of modification and correlation of genre forms, such as family and fairy-tale stories, «comic» epic, psychological story [2]. Analysis of recent research and publications. Today, children's literature is an integral part of the literary process in all its manifestations. A number of literary critics have contributed to the study of the specifics of the artistic word for children: N. Bohdanets-Biloskalenko, I. Boitsun, T. Kachak, V. Kyzylova, L. Lebedivna, L. Matsevko-Bekerska, L. Ovdiychuk, O. Peretyata, B. Saliuk, M. Khorob, and others. O. Tsalapova defines literature for children as a special way of communication between the adult world and a child, a great opportunity to pass on to a little person the centuries-old experience of living in society [10]. The scholar notes that literature for children is a specific type of literature with its own canon, which consists of a set of works of fiction aimed at a children's audience, created with due regard for the age, physiological and psychological characteristics of the recipients, their needs and preferences. According to D. Biletskyi and Y. Stupak, the most characteristic features of literature for children are the presence of an object, concrete and vivid artistic image in the work; richness, accuracy and emotionality of language; lyricism of narration and dynamic plot development. The purpose of the article to analyse the specifics of contemporary works of fiction for children as a means of realising educational goals. Presentation of the main material. It should be noted that in today’s era of informatisation of society, fiction, unfortunately, is losing its significance for modern children, and the latest information and communication tools create the illusion of a full-fledged equivalent of a work of fiction. Therefore, the problem of forming a competent reader, developing the reading culture of modern children, and fostering the need for constant reading of highly artistic works is extremely relevant to the realisation of modern educational goals. Many years of work by researchers at the Department of Ukrainian Language and Literature of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine on the development of literary education give grounds for identifying the main reasons for the problem of lack of reading interest in modern children, in particular: - low level of reading culture in the family, especially neglect of reading in early childhood; - the establishment of digital space in society as a positive phenomenon, but also as a negative factor in the organisation of children’s and youth reading; - the inconsistency of the issues of programme fiction with the reading and life interests of children in the age of the information society; - vague, insufficiently formed reading interests of children, and, as a result, a low level of interest in reading; Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 20 - lack of motivation to learn, including to get acquainted with works of art, among a significant number of modern students; etc. Therefore, we can outline possible ways to solve the problem of reading among children in the modern information society: - organising a broad public discussion of the problems of contemporary literary education; - updating approaches to the development of programmes in Ukrainian literature, taking into account the current state and civilisational choice of Ukraine, the realities of literary education and the reading interests of modern children; - modernisation of the content of pre-school education in Ukrainian and foreign literature, with due regard for the results of the study on the reading interests of children in the information society; - the ability to make non-standard decisions, which provides conditions for self-change and self-improvement of a person» [4]. The current stage of development of Ukrainian literature for children is qualitatively different from the previous ones with new ideas, issues, and a different level of perception of texts. At the beginning of the twenty-first century, a view of children’s reading was formed not only as a means of education and upbringing, but also as a source of entertainment and a factor of emotional relief for children. Writers, illustrators, publishers, and organisers of children’s reading have reached a new level of awareness of the quality of books for children and young people. Time makes its own adjustments to the subject matter, genre, imagery and narrative parameters of a contemporary book for children. The development of literature for children at the present stage is characterized by: the absence of thematic restrictions; an extensive genre system; synthesis and diffusion of genre forms within one text; dominance of the fantastic over the real in literature for children of primary and secondary school age, and realistic prose - addressing poetic texts mainly to children of preschool and primary school age, prose - deepening the psychological characteristics of children-heroes, centring the narrative around characters with problematic behaviour; rethinking the lyrics of the book. The genre and thematic subdivisions of prose are vividly represented: literary fairy tale, adventure, realistic, historical, autobiographical, biographical, detective and fantasy prose. Fiction, journalistic and informative multifunctional publications are gaining popularity. The creativity of contemporary Ukrainian writers, the rapid development of book publishing for children, active promotion of children's reading and popularisation of literature for young readers are the main factors that contribute to the evolution of contemporary literature for children and young people as a specific, full-fledged industry, a phenomenon of the art of words. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 21 Contemporary literature for children has acquired a qualitatively new content, artistic and aesthetic level, refuting the stereotypical opinion about the primitiveness and simplification of works addressed to children. Poems for children have always been distinguished by their special thematic sound, genre diversity, vivid characters, figurative language, original background, expressive metrics and stanza. Contemporary poetry is often characterised by illogic, irony, metaphor, playfulness, linguistic puns, folklore and literary reminiscences, and astrophysical construction. Illustrations play a special role in children's perception of poetry: the picture and the text form a single artistic space. The achievements of poetry for children of the first decades of the twenty-first century are highlighted by the works of Ivan Andrusiak, Yurii Bedryk, Anatolii Kachan, Oksana Krotyuk, Halyna Kyrpa, Halyna Malyk, Ivan Malkovych, Serhii Pantiuk, and others. Children are addressed with poems by Nadiya Humeniuk («Rainbow for a Rainbow», «Christmas Eve», «Rolling Easter Egg», «Bunny in the Field», «Mysterious Dyry-Frog», «Under the Angel’s Wing», etc.); Lesia Movchun (collection «Everything Grows Up»), Oksana Lushchevska (collection «Prokita»), and others. The genre palette of contemporary poetry for children includes lyrical poems, riddles, tongue twisters, counting rhymes, fables, poems, poetic fairy tales, songs, game poems, puns, ironic poems, and game poems. Their thematic range includes the existence of nature, childhood of fairy-tale characters, family, homeland, phenomena of social reality; moral and ethical, existential, national-patriotic, and civic motifs. The extremely rich linguistic palette of contemporary children’s poetry ensures its semantic accuracy, original background, metrical, stylistic, and graphic design. Wordplay is one of the characteristic features of contemporary poetry for children. Works of art are published both in separate books and in contemporary periodicals for children, among which are magazines with a long tradition – «Maliatko», «Barvinok», «Dzvinochok», «Piznaiko», «World child», as well as the recently founded «Zernyatko», «Malecha», «Children’s Academy», «The Hive», «Angel science», etc. Ivan Andrusiak’s poems «Animal Alphabet» make a pleasant impression on children. This is an achievement of both the author of the poems and the artist Olha Havrylova, who decorated the book with very cute animals. Combining letters of the alphabet with animals is very common, but the author not only begins each poem with the corresponding letter, but also resorts to a purely childish trick of memorisation – he chooses a rhyme to the title in the very first line. After all, children remember rhyming lines and sayings better than words. The famous author and prose writer Oles Ilchenko together with artists Kost Lavro, Olesya Trofymenko, and Maksym Nimenko open the world to children with the help of short stories and bright drawings. Children will be happy to listen to their mum, dad or grandmother read aloud to them, look at the drawings about the journey of a droplet, how crocodiles had their teeth treated, and how cars built a road. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 22 Each story by Oles Ilchenko is a funny adventure of children, animals, toys, and at the same time, it is a discovery of various phenomena for children, an answer to their endless questions. It is quite natural that fairy tales have always occupied an honourable place in the Parnassus of children's literature, and contemporary fiction for children is no exception. Children are offered fairy tales for different tastes: modern fairy tales (Zirka Menzatiuk’s «Tales of the Tailed Horse», «Kyiv Fairy Tales»), fairy-tale fantasy (Oleksandr Dermansky’s «The King of the Beeches, or the Mystery of the Emerald Book», Nina Voskresenska’s «The Red Crow», «The King’s Last Wish»), fairy tale adventures (Lesya Voronina’s «The Newcomer from the Land of Yummies», Ivan Andrusiak’s «Stefa and Her Chakalka»), a fairy tale with a historical setting events (Zirka Menzatiuk’s «The Secret of the Cossack Sabre»), and stylisation of a folk tale (Maryna Pavlenko’s «One and a Half Wishes», or «Tales from the Yalosovetyn Chest»). Sashko Lirnyk, storyteller, musician, real name – Oleksandr Vlasiuk. He is the author and host of the children’s television programmes «Fairy Tales of Sashko Lirnyk and Dawn», scriptwriter of the animated series «My Country-Ukraine», and a regular participant in Ukrainian ethnic festivals. He is a civil engineer by training. He has won a number of prizes and awards, including the Golden Feather award. In 2000, the children’s jury choose Sashko Lirnyk as the «best children’s writer in Ukraine». Maryna Pavlenko, a member of the National Union of Writers of Ukraine, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, author of many scientific publications, a monograph on Pavlo Tychyna, author of the book of fairy tales «One and a Half Wishes (Tales from the Old Yalosovyna Chest)», fairy tale stories «The House with a Palette», «The House is Returning», stories «Mykola’s Stories», «Is it Harmful to Walk on Garage Roofs?». Maryna Pavlenko illustrated many of the collections, including her own. Maryna Pavlenko notes that «Childhood is a special world: the trees in it are huge, unfamiliar houses are mysterious, and mysterious creatures can appear anywhere, at any time», she believes. «As a child, I used to portray my mother with dolls, and now I am childishly longing for some kind of fictional and protected world – where is the line that recognises the boundary between childhood and adulthood? My first book of poetry contains a lot of «childish» things, but no one has called The Lilac Notebooks literature for children. And vice versa, in The Little House with a Palette and the fairy tales One and a Half Wishes, there is not only no «childish whining» but also a lot of pragmatism, irony, and other symptoms of adult life. One of the reviews in Berezol’s magazine is very dear to me, where it was said that my fairy tales «drink coffee like adults and love sweets like children...gossip like adults and play like children» [9]. Marina Pavlenko’s Little Houseboy is full of proverbs, hates the TV and loves family readings, has raised two generations of children and wants to change the fate Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 23 of famous fairy-tale characters, draws and writes memoirs, trains rabbits and earns money by forging cuckoo dolls. However, it is difficult to list all his adventures, so it is better to read the fairy tale stories «The Little House with a Palette» and «The Little House Returns». The author managed to depict a pure, childlike perception of the world. The house-artist himself, that is, the house-man with a palette, as he calls himself, is more like a fictional friend than a fairy-tale creature [9]. The main role of such characters is to teach us to learn about the world and ourselves, so they will probably find another company of children who are just as restless and curious about everything. The book contains a lot of humour and realistic details, well described psychologically from the point of view of children’s worldview. It is certain that both children and their parents will enjoy these short, interestingly illustrated stories. No less, noteworthy are the author’s fictional works such as «One and a Half Wishes, or Tales from Yalosoveta’s Chest», a wise and subtle stylisation of a folk tale, and Mykola’s Stories. The young writer Sasha Kochubey managed to interest us with her modern plot and stylisation. Sasha says that she felt the urge to write as a child, but her first story, «The seven simple words of Govorukha», was inspired by her own son. The boy complained about the lack of light and funny books to read, so Sasha tried to create just such a book. The writer watched and listened to her son, wrote down funny stories and recalled incidents from her own childhood, and this is how the manuscript grew, little by little. «The seven simple words of Govorukha» is a fascinating and not at all preachy story about the boy's adventures: «Eva, a classmate as tall as a giraffe, took offence at Andriyko Govorukha (his school nickname was Android) and predicted seven troubles for him. And now they begin to come true – and the boy becomes more and more nervous, which is why he finds himself in more and more funny situations...» [9]. There are so many magical countries discovered by contemporary writers for children that we can rightfully publish a so-called Ukrainian fairy tale atlas, which will include the fairy-tale country in the garden under the hanging from Oleksandr Dermansky’s books, Lesya Voronina’s purple planet, the country of Nyamlyks discovered by her in the wall of an old house, the kingdoms of Nina Voskresenska, and even the very real Kyiv, as evidenced by the Kyiv Fairy Tales by Zirka Menzatiuk. The works of this writer with an eloquent name allow us to see a miracle everywhere, to find a fairy tale everywhere: in the grandmother’s chest («Katrusyna’s Treasures»), in folk festivals («Poppy Reign»), in the change of seasons or days of the week («Tales of the Kutsyokhvostyky»), and in the nature that surrounds us («How to Talk to Frogs»). «A child... perceives the world as a miracle, does not hold grudges. This is something we, adults, need to learn. A children’s writer should be more like a child Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 24 than an average adult. No, you don't have to tell fiction. You should talk about important things... But high values should be hidden deeply and carefully. So that a young reader can realise them for himself», the writer believes [9]. The works of contemporary writer Oleksandr Dermansky are full of childlike sincerity. «Journey to Grandma» is a small, exciting adventure story that a child, having learnt to read, is quite capable of overcoming, and, finally, the second book of the dilogy «Grandma Declares War» is a considerable work with many adventures and deep thoughts that even a young reader can understand. His works are distinguished by an intense plot, vividly written characters, selective Ukrainian language and generous humour. According to the writer, children lack warmth and kindness, and a children’s book should warm the soul, be bright, cheerful and interesting. A sincere child’s view of things and subtle adult irony are combined in his works for children by Ivan Andrusiak, who, in his own opinion, has completely grown up since he started writing for children. The writer describes scenes with humour, but focuses on children’s psychology, emphasising that goodness and love always win, and thanks to them, a child can even «re-educate» a fairy tale monster [9]. Larysa Nitsoi is the initiator of the annual roundtable «A Book to Protect a Child’s Soul» dedicated to the International Children’s Day, with the participation of officials, writers, cultural and educational figures, and with the support of the head of the New Traditions Foundation S. Bondarchuk, she initiated the annual celebration of World Writer’s Day in Ukraine. She is the organiser of the all- Ukrainian movement «Adults Read to Children» and the all-Ukrainian campaign «Read to Me, Daddy!». She is the author of a series of lessons for secondary schools called «A Writer Leads a Library Lesson» and the initiator of the first writer’s flash mob in Ukraine called «Reading to Children». She is the initiator of the Children’s Choice rating of children's books, whose jury members are children from all over Ukraine. She is a public figure, a fighter for the rights of Ukrainians to the Ukrainian-language space in Ukraine [9]. «Non-fictional stories about animal friends» by Larysa Nitsoi is a work of fiction that helps children get acquainted with the world of childhood through similar life situations that often happen to them almost every day: Marishka the wolf is friends only with the «cool kids», Milochka the squirrel has travelled half the world with her professor father, but loves to live in her native forest, Pashka the turtle goes rollerblading, Vuhasik the bunny dreams of a bicycle, and Vovusik the wolf, a friend of the bunny, falls in love. This work will be interesting for both children and parents. It should be noted that through such works, a child’s imagination nourishes his or her creative potential, stimulates curiosity, and strengthens memory. Contemporary children’s works are stories that can happen to any child, and as a result, each child will become aware of his or her negative traits and strive to improve. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 25 Conventionally, in the process of interaction, we can define the intellectual and sensual aspects, consider them as such and the relationship between them when reading a work of art. The explanation of the mental activity of the perceiver of the art of words is derived from the theory of the word-image by A. Potebny, who points to three spheres of the word: its external form, objective (dictionary) content, and internal form. Therefore, we perceive (read or hear) the external manifestation of the word first, but in a literary text we hope to understand the "added value" of the word - the one that arises from the context closer to it and thus breaks out of the shell of an ordinary word. О. Mazurkevych notes that: «... literature, creating its forms from words, from language, which has its material embodiment in sounds and indirectly in letters, in writing, reaches its reader not just in sensual perception, but necessarily in intellectual understanding, in perception not only with the heart, but also with the mind» [1]. It is the personal nature of artistic perception, due to the significant proportion of subjective factors in literary creativity, that determines the sensual threshold of communication with a work. The understanding of the emotional nature of reading a work has its origins in Platon’s ideas about «pure art» with its passionate basis. We also take into account the fact that emotions constantly accompany the process of any cognition. It should be noted that the potential of contemporary works allows us to purposefully develop children's emotional intelligence. Namely: to feel their moods and feelings; to recognise the mood and feelings of characters; to find words and conclusions in texts that denote emotions and feelings; to express emotional and reflective judgements; to predict possible solutions to moral and ethical problems; to understand the importance of self-regulation and self-control over their speech and actions [3]. The prominent Ukrainian teacher V. Sukhomlynsky noted that «it is no exaggeration to say that reading in childhood is, first of all, the education of the heart, the touch of human nobility to the secret corners of the child's soul. The word that reveals noble ideas forever deposits in a child's heart the seeds of humanity that make up conscience» [6]. «Thoughtful reading, inspired by admiration and a desire to know more, is the most important means of preventing the tendency to idleness and idle pastime» [7]. «Interest in knowledge is impossible without constant reading» [8]. «No reading means no sails and no wind. Reading is an independent voyage in the sea of knowledge» [5]. Thus, contemporary fiction for children is a specific form of communicative and cognitive activity, and most importantly, one of the main factors of personal self-development. Conclusions. Thus, through acquaintance with artistic works, preschool children learn basic information, develop the intellectual and emotional sphere of the personality, i.e., the implementation of educational goals defined by the normative documents of preschool education. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 26 References: 1. Mazurkevych, O. R. (2002) Spetsyfika navchalnoho predmeta literatury, poiednannia v nomu nauky i mystetstva. Naukovi osnovy metodyky literatury : navch. posibnyk [The specificity of the subject of literature, the combination of science and art in it. Scientific bases of literature methodology: a textbook] / za red. prof. N. Y. Voloshynoi. Kyiv : Lenvit. 344 p. [in Ukrainian]. 2. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Filolohichni nauky [Scientific Notes of Berdiansk State Pedagogical University. Philological sciences]: zb. nauk. st./ hol. red. V. A. Zarva. Berdiansk: FOP Tkachuk O. V., 2015. Vyp. V. 412 p. [in Ukrainian]. 3. Onovlennia kola chytannia dlia pidruchnyka 2 klasu u konteksti vymoh NUSh O. Savchenko [Updating the Reading Circle for Grade 2 Textbook in the Context of O. Savchenko’s NUS Requirements]. URL: https://lib.iitta.gov.ua.pdf. (accessed 30. March 2024). [in Ukrainian]. 4. Sytchenko, A. L. (2019). Do pytannia modernizatsii navchannia literatury [On the issue of modernising the teaching of literature]. VII Voloshynski chytannia «Shkilna movno-literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo»: materialy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 17 travnia 2019 r., m. Kyiv / In-t pedahohiky NAPN Ukrainy; za zah. red. T. O. Yatsenko. Kyiv : UOVTs «Orion». pp. 354‒359. [in Ukrainian]. 5. Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Vybrani tvory [Selected works]. V 5-ty t. Kyiv: Radianska shkola. T. 2, pp. 473. [in Ukrainian]. 6. Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Vybrani tvory [Selected works]. V 5-ty t. Kyiv: Radianska shkola. T. 3, pp. 185. [in Ukrainian]. 7. Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Vybrani tvory [Selected works]. V 5-ty t. Kyiv: Radianska shkola. T. 4, pp. 467. [in Ukrainian]. 8. Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Vybrani tvory [Selected works]. V 5-ty t. Kyiv: Radianska shkola. T. 5, pp. 431. [in Ukrainian]. 9. Suchasna literatura dlia ditei: ohliad [Modern literature for children: an overview]. URL: http://abetka.ukrlife.org/dytyacha_literatura.html. (accessed 30. March 2024). [in Ukrainian]. 10. Tsalapova, O. M. Doslidnyky literatury [Literature researchers]. URL: http://urccyl.com.ua/ doslidnyky-literatury/calapova/ (accessed 30. March 2024). [in Ukrainian]. Література: 1. Мазуркевич О. Р. Специфіка навчального предмета літератури, поєднання в ньому науки і мистецтва. Наукові основи методики літератури : навч. посібник / за ред. проф. Н. Й. Волошиної. Київ : Ленвіт, 2002. 344 с. 2. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Філологічні науки : [зб. наук. ст.] / [гол. ред. В. А. Зарва]. Бердянськ : ФО-П Ткачук О. В., 2015. Вип. V. 412 с. 3. Оновлення кола читання для підручника 2 класу у контексті вимог НУШ О. Савченко URL: https://lib.iitta.gov.ua.pdf. (Дата звернення 30.03.2024). 4. Ситченко А. Л. До питання модернізації навчання літератури. VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство»: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, 17 травня 2019 р., м. Київ / Ін-т педагогіки НАПН України; за заг. ред. Т. О. Яценко. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. С. 354‒359., с. 357‒358. 5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Київ: Радянська школа, 1976.Т. 2, с. 473. 6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Київ: Радянська школа, 1976. Т. 3. с. 185. 7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Київ: Радянська школа, 1976. Т. 4. с. 467. 8. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. Київ: Радянська школа, 1976. Т. 5. с. 431. 9. Сучасна література для дітей: огляд. URL: http://abetka.ukrlife.org/dytyacha_ literatura.html. (Дата звернення 30.03.2024). 10. Цалапова О. М. Дослідники літератури. URL: http://urccyl.com.ua/doslidnyky-literatury/ calapova/.(Дата звернення 30.03.2024). https://lib.iitta.gov.ua.pdf/ http://abetka.ukrlife.org/dytyacha_literatura.html https://lib.iitta.gov.ua.pdf/ Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 27 UDC 37.036:374.3 https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-27-34 Lu Suo graduate student of the department of choreography and music and instrumental performance, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, St. Romenska 87, Sumy, 40002, tel.: (0542) 68-59-02, https://orcid. org/ 0009-0001-6382-8214 PRINCIPLES OF DEVELOPMENT OF MUSICAL AND AESTHETIC CULTURE OF SCHOOLCHILDREN IN THE CONDITIONS OF CHILDREN'S MUSIC SCHOOL Abstract. The article examines the problem of developing the musical and aesthetic culture of schoolchildren in the conditions of a children's music school. In this aspect, the author emphasises the need to introduce a number of principles into the educational process that would contribute to the development of the phenomenon under study. Among them are: cultural integration, effectiveness, ensuring the unity of sensual and rational cognition, activation of the child's creative attitude to reality and art, creation of an artistic and creative environment, positivity, cultural and aesthetic dialogue. It is proved that the principle of cultural integration is based on the idea of the importance of integration as a system-wide principle in the formation of aesthetic culture of schoolchildren. The principle of effectiveness of the process of development of musical and aesthetic culture requires ensuring a positive result in the pedagogical process. The principle of ensuring the unity of sensory and rational cognition is based on the assumption that the figurative and aesthetic reflection of reality, which is the basis for the formation of aesthetic culture, is based on the connection between abstract thinking and the practice of sensory experience and ensures the process of working with aesthetic images that carry a semantic load. The principle of activating a child's creative attitude to reality and art is based on the notion of the spiritual and practical nature of human artistic and aesthetic activity. The principle of creating an artistic and creative environment in an institution of additional music education, which is based on the aesthetic attitude that the problem of creativity, its essence and realisation is solved in a certain social context and specific conditions. The principle of positivity is based on the provisions of the personality-oriented approach to education, which substantiates dialogue as the main method of pedagogical interaction. The principle of cultural and aesthetic dialogue involves the intersubjective exchange of knowledge, feelings and experiences, methods of artistic and aesthetic activity, aesthetic meanings, i.e. aesthetic experience. Keywords: musical and aesthetic culture, pedagogical principles of development of musical and aesthetic culture, out-of-school art education, pupils of children's music school, musical training. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-16(34)- Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 28 Лу Шуо аспірант кафедри хореографії та музично-інструментальної підготовки, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, вул. Роменська, 87, м. Суми, 40002, тел.: (0542) 68-59-02, https://orcid.org/0009-0001-6382-8214 ПРИНЦИПИ РОЗВИТКУ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ДИТЯЧОЇ МУЗИЧНОЇ ШКОЛИ Анотація. У статті досліджується проблема розвитку музично- естетичної культури школярів в умовах дитячої музичної школи. В даному аспекті автор наголошує на необхідності введення в навчально-виховних процес низки принципів, які б сприяли розвитку досліджуваного феномену. Серед них: культурологічної інтеграції, результативності, забезпечення єдності чуттєвого та раціонального пізнання, активізації творчого ставлення дитини до дійсності та мистецтва, створення художньо-творчого середовища, позитивності, культурно-естетичного діалогу. Доведено, що принцип культурологічної інтеграції ґрунтується на уявленні про важливість інтеграції як загальносистемного принципу у формуванні естетичної культури школярів. Принцип результативності процесу розвитку музично-естетичної культури вимагає забезпечення позитивного результату в педагогічному процесі. Принцип забезпечення єдності чуттєвого та раціонального пізнання ґрунтується на припущенні, що образно-естетичне відображення дійсності, яке є основою формування естетичної культури, базується на зв’язку абстрактного мислення з практикою чуттєвого досвіду і забезпечує процес роботи з естетичними образами, що несуть смислове навантаження. Принцип активізації творчого ставлення дитини до дійсності та мистецтва ґрунтується на положенні про духовно-практичний характер художньо-естетичної діяльності людини. Принцип створення художньо-творчого середовища в закладі додаткової музичної освіти, в основі якого лежить естетична установка на те, що проблема творчості, її сутності та реалізації вирішується в певному соціальному контексті і конкретних умовах. Принцип позитивності ґрунтується на положеннях особистісно-орієнтованого підходу до освіти, який обґрунтовує діалог як основний метод педагогічної взаємодії. Принцип культурно-естетичного діалогу передбачає інтерсуб’єктивний обмін знаннями, почуттями і переживаннями, способами художньо-естетичної діяльності, естетичними смислами, тобто естетичним досвідом. Ключові слова: музично-естетична культура, педагогічні принципи розвитку музично-естетичної культури, позашкільна мистецька освіта, учні дитячої музичної школи, музична підготовка. Formulation of the problem. The problem of education has been an urgent issue for pedagogical science throughout the history of its existence, and it remains Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 29 relevant today. Social, economic, and cultural changes in Russian and global society pose new challenges to pedagogy, forcing it to change and transform. Musical and aesthetic education in this context plays the role of an integral component of all pedagogical action aimed at the modern child: music education is an element of holistic pedagogical work. Musical and aesthetic education of schoolchildren is one of the most urgent tasks of modern education. Today, there is an urgent need to develop the artistic element in the overall system of educational space. Improvement of aesthetic culture, development of creative abilities, formation of self-education and self- improvement skills - all these priorities clearly define and direct the pedagogical vector of work at music lessons in a children's music school. Analysis of recent research and publications. The national pedagogical science contains a number of studies on the development of pupils' musical culture (A. Lavrentiev; O. Lobova; O. Negrebetska, etc.) and, more narrowly, on musical aesthetic culture (V. Mishedchenko; H. Padalka; O. Sapozhnyk; O. Syroyizhko; A. Chernysheva; S. Stremel; O. Shcholokova, etc.) A number of works are devoted to the problems of developing the musical culture of schoolchildren in the process of general music education (O. Lobova; O. Negrebetska, etc.); musical culture of higher art education students N. Buts; A. Lavrentiev, etc. However, the issue of developing the musical and aesthetic culture of children's music school students has not been adequately covered. The purpose of the article – to investigate the principles that will contribute to the development of musical and aesthetic culture of schoolchildren in the conditions of the educational environment of a children's music school. Presenting main material. A set of didactic principles regulates the selection and structuring of content, the choice of organisational forms, methods and means of teaching in accordance with its general goals and patterns. As a category of didactics, teaching principles characterise the ways of using the laws and regularities of the pedagogical process in accordance with the goals set. In the pedagogical dictionary, a pedagogical principle is defined as the most general strategy for solving a certain class of pedagogical tasks (problems), as a systemic factor in the development of pedagogical theory and a criterion for continuous improvement of pedagogical practice in order to increase its effectiveness [5]. In our study, by principles we mean a system of basic requirements for teaching and upbringing, the observance of which contributes to the effective solution of the problem of developing the musical and aesthetic culture of schoolchildren in the conditions of a children's music school. We propose to consider the most important didactic principles that are the starting points in the methodological system we have developed: cultural integration, effectiveness, ensuring the unity of sensual and rational cognition, activating the child's creative attitude to reality and art, creating an artistic and creative environment, positivity, cultural and aesthetic dialogue. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 30 The principle of cultural integration is based on the idea of the importance of integration as a system-wide principle in the formation of students' aesthetic culture. Integration processes can be presented at different levels: from the methodological level, which considers integration as a general philosophical category, to the narrowly subject-specific level, where integration is a methodological technique. The essence of integration as a pedagogical category is revealed by researchers V. Ilchenko, K. Huz, I. Oliynyk. They see it as a mechanism that ensures integrity at different levels of creating educational content: at the level of a general model of content, curriculum, subject and teaching material [3]. The authors give integration a priority role in resolving the contradictions that arise when creating educational content. О. Lokshyna understands the integration of educational content as a process and result of the interaction of its structural elements, accompanied by an increase in the systematic and compactness of students' knowledge [4]. The result of integration is structural changes in related disciplines and the inclusion of new components in the content of the pedagogical process or the transformation of an existing discipline. In children's music and aesthetic education, cultural integration is studied in the context of creating generalised methods of artistic activity. In particular, N. Vetlugina points out that they are called generalised because they help to perceive, explain and act in accordance with the most general musical phenomena. To such methods in musical activity, she refers to those that are necessary in any type of musical activity: the method of first orientation in the musical phenomenon, the method of listening; ⸺ a method of differentiating musical phenomena by comparing their contrasting and similar relations; ⸺ a method of orientation in music as an ideological and emotional phenomenon; ⸺ a method of creative attitude to musical phenomena and activities; ⸺ a method of adequate reproduction of music during performance [2]. At the same time, integration is based on the universal characteristics of musical activity. In our study, cultural integration as a pedagogical principle has a multidimensional significance for the process of forming the aesthetic culture of schoolchildren. ⸺ Firstly, it concerns the content of the process and dictates the requirement to take into account all the necessary ways of acquiring aesthetic culture in the context of integrating musical art and additional music education, combining the tasks of education, upbringing and development in a holistic pedagogical process. ⸺ Secondly, the main requirement of this principle concerns the integration of arts or artistic activities in order to form an aesthetic image and master generalised ways of expressing it. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 31 ⸺ Thirdly, this principle is a means of humanising the process, a pedagogical tool for the formation of a cultural person, ensuring the systematic and integrity of the pedagogical process of additional music education, which correlates with the integrative function of the arts. The principle of the effectiveness of the process of developing musical and aesthetic culture requires ensuring a positive result in the pedagogical process during its formation, which corresponds to the main characteristics of the student's aesthetic culture, interpreted as the ability to perceive, feel (experience), understand and create an aesthetic image. The development of this ability is based on the enrichment of the cultural and aesthetic experience of the individual (experience of perception, feeling, understanding, creation). The enrichment of the student's cultural and aesthetic experience is characterised by a gradual and consistent transition from real interaction with the "world of the object" to meanings and concepts that reflect the object in a generalised form. This process leads to the emergence of a subject of cultural and aesthetic activity. The result of the process of development of musical and aesthetic culture reflects its main meanings: ⸺ a positive attitude to the broad cultural development of the child, to all his/her potential capabilities and abilities of artistic and imaginative reflection of reality as the basis for the formation of aesthetic attitude; ⸺ discovering the value of musical art and one's own aesthetic impressions, feelings, understanding of the world and various possibilities of their reflection in music and other types of artistic activity; In accordance with this principle, the result of the process of developing students' musical and aesthetic culture should be considered positive transformations that have taken place in the student's cultural personality - in his/her motivational, cognitive and activity spheres, which characterise aesthetic attitudes. Thus, the principle of effectiveness is based on the recognition of the cultural and developmental significance of additional music education for the student's personality. The principle of ensuring the unity of sensory and rational cognition is based on the assumption that the figurative and aesthetic reflection of reality, which is the basis for the formation of aesthetic culture, is based on the connection between abstract thinking and the practice of sensory experience and ensures the process of working with aesthetic images that carry a semantic load. This principle is based on one of the key provisions of the theory of cognitive development, that cognitive development involves the internalisation (assimilation) and transformation of external social relations. The main requirement of this principle for the teacher's activity is to organise emotional and sensory perception of musical works, to promote the emergence of imaginative associations and experiences, to encourage the correlation of the perceived with the personal experience of students, and to provide appropriate Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 32 methods for understanding the aesthetic content of the musical image, forming students' knowledge of available aesthetic categories. The principle of activating a child's creative attitude to reality and art is based on the provision on the spiritual and practical nature of human artistic and aesthetic activity. According to this provision, a creative attitude to the world implies that a person has the skills and abilities to embody the results of aesthetic subjectivation in certain materials. This is the ideal, spiritual aesthetic activity of the subject, in which his activity is manifested in the form of spiritual aesthetic creativity and consists of two processes ⸺ the subject's mastery of an aesthetic object; ⸺ creative process as the formation of an idea (aesthetic image). A creative attitude (creativity) is a special state that a person experiences as full spiritual self-realisation and personal power. In creativity, a person establishes himself or herself as an equal subject in relation to the world, which expands his or her understanding of themselves and their capabilities. The realisation of a creative attitude requires vivid imaginative associations, creative initiative, and non-standard intellectual and practical actions. The principle under consideration implements the postulate of freedom in additional music education and limits the didacticism of this process by the use of methods by the teacher that stimulate imagination and fantasy, activate children's creativity and contribute to the formation of the quality of ambivalence of the aesthetic image of music. This principle requires the involvement of pedagogical interaction technologies that create a favourable emotional environment, relieve tension, fear of assessment and mistakes, encourage and develop students' creative potential in various types of artistic and aesthetic activities. This principle, as a requirement of pedagogical activity, is related to the principle of creating an artistic and creative environment in an institution of additional music education, which is based on the aesthetic attitude that the problem of creativity, its essence and realisation is solved in a certain social context and specific conditions. In the case of additional music education, for school-age children, such a social context is an artistic environment in the institution that is favourable to creativity. Such an environment is created by the teacher's activities in order to organise broad artistic and aesthetic interaction, support the value of art and involve students in creative activities. This principle focuses the teacher on motivating and encouraging all positive achievements of students in the field of artistic and aesthetic culture, on expanding students' artistic interaction. An important requirement of this principle is to ensure that every student participates in artistic and creative activities, regardless of their current level of ability. The principle of positivity is based on the provisions of the person-centred approach to education, which justifies dialogue as the main method of pedagogical interaction. In the provisions of the person-centred approach, dialogue acquires an Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 33 expanded psychological interpretation. Nowadays, it is increasingly not a specific methodological technique of the lesson, but a way of building dialogue relationships in the learning process. For example, Sh. Amonashvili speaks about its effectiveness in teaching, including dialogicity in the characteristics of the style of new pedagogical thinking and proposes to replace explanation as the leading didactic method with educational dialogue [1]. Dialogue is humanistic because it assumes the uniqueness of the subjects of the pedagogical process and their fundamental equality. Pedagogical dialogue is characterised by the establishment of subject-subject relations, i.e. equality of opinions, mutual respect, absence of categorical judgements on the part of the teacher, acceptance of the judgements of the "other". In our research, pedagogical dialogue takes on the character of cultural and aesthetic dialogue and is an intersubjective exchange of knowledge, feelings and experiences, methods of artistic and aesthetic activity, aesthetic meanings, i.e. aesthetic experience. In the process of developing musical and aesthetic culture, it ensures interpersonal interaction between the teacher and students, the purpose of which is to change the aesthetic attitude (the attitude of its participants to music as a phenomenon of aesthetic culture). In pedagogy, there is an interpretation of the dialogical nature of the pedagogical process as an indicator of its positivity. If we agree with this interpretation of the process of developing children's musical and aesthetic culture, we can conclude that, in accordance with the principle of positivity, pedagogical activity in the development of the studied process in additional music education has the following features: ⸺ based on the principles of cooperation and trust; ⸺ takes place in the form of cultural communication, which includes information communication between the teacher and students; ⸺ has the form of pedagogical interaction aimed at solving pedagogical tasks; ⸺ is creative in nature, going beyond standard models of learning and activity. Conclusions. Thus, the set of didactic principles regulates the selection and structuring of content, the choice of organisational forms, methods and means of teaching in accordance with its general goals and patterns. The principles of learning, acting as a category of didactics, characterise the ways of using the laws and regularities of the pedagogical process in accordance with the goals set. The analysis of the scientific literature on the problem made it possible to identify a number of pedagogical principles that are designed to promote the development of musical and aesthetic culture of children's music school students. These include: cultural integration, effectiveness, ensuring the unity of sensual and rational cognition, activating the child's creative attitude to reality and art, creating an artistic and creative environment, positivity, and cultural and aesthetic dialogue. The above-mentioned set of principles and methods regulates the system, process and activities for the development of students' musical and aesthetic culture Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 34 in order to create and provide pedagogical conditions that contribute to the actualisation of the child's ability to perceive, imagine and create artistic and aesthetic images, and to realise themselves in artistic and aesthetic activities. References: 1. Amonashvyly, SH.A. (1991). Psykholohichni osnovy pedahohiky spivrobitnytstva [Psychological foundations of cooperation pedagogy]. Kyyiv : Osvita [in Ukrainian]. 2. Vyetluhina, N. (1978). Muzychnyy rozvytok dytyny [Musical development of a child]. Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian]. 3. Ilʹchenko, V., Huz, K., Oliynyk, I. (2019). Intehratsiya zmistu osvity yak vyklyk chasu [Integration of the content of education as a challenge of the times]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti. Vypusk 24, 85–89 [in Ukrainian]. 4. Lokshyna, O.I. Zmist shkilʹnoyi osvity v krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: teoriya i praktyka (druha polovyna ХХ — pochatok ХХІ st.) [The content of school education in the countries of the European Union: theory and practice (the second half of the 20th century - the beginning of the 21st century)] Kyyiv : Bohdanova A.M. [in Ukrainian]. 5. Yarmachenkо, M.D. (2001). Pedahohichnyy slovnyk [Pedagogical dictionary]. Kyyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian]. Література: 1. Амонашвили Ш.А. Психологічні основи педагогіки співробітництва. Київ : Освіта, 1991. 111 с. 2. Вєтлугіна Н. Музичний розвиток дитини. Київ : Музична Україна, 1978. 256 с. 3. Ільченко В., Гуз К., Олійник І. Інтеграція змісту освіти як виклик часу. Витоки педагогічної майстерності. 2019. №24. С. 85–89. 4. Локшина О.І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ — початок ХХІ ст.) : монографія. Київ : Богданова А.М., 2009. 404 с 5. Педагогічний словник / За ред .дійсн. члена АПН України М.Д.Ярмаченка. Київ : Педагогічна думка, 2001. 516 с. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 4(38) 2024 35 UDK 001.8:001.92:004 https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-35-44 Stavytska Iryna Vasylivna Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of English for Specific Purposes № 2, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", 37 Beresteiskyi Ave., Kyiv, 03056, tel.: (044) 204-85-37, https://orcid.org/0000-0003- 4915-0141 Kutsenok Neonila Mykhailivna Lecturer at the Department of English for Specific Purposes № 2, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", 37, Beresteiskyi Ave., 37, Kyiv, 03056, tel.: (044) 204-85-37, https//orcid.org/0000-0001-7111-0088 Yamshynska Nataliia Valentynivna Lecturer at the Department of English for Specific Purposes № 2, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", 37, Beresteiskyi Ave., Kyiv, 03056, tel.: (044) 204-85-37, https://orcid.org/0000-0002-0518-3657 Kriukova Yelyzaveta Serhiivna Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of English for Specific Purposes № 2, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", 37, Beresteiskyi Ave., Kyiv, tel.: (044) 204-85-37, https://orcid.org/0000-0002-7408-9584 STRATEGIES FOR DEVELOPING A RESEARCH PAPER INDEXED IN INTERNATIONAL SCIENTIFIC DATABASES Abstract. In today’s fast-paced scientific world, getting your research published in top journals and included in international databases is crucial for researchers who want to share their findings and boost their reputations in a scientific field. This article focuses on the strategies and methods used to write research papers that get indexed in these databases, giving researchers helpful advice and a deeper look into the complexities of scientific publishing. Technology plays a crucial role in making the process of writing research papers more efficient. Information technology helps in information searches using databases like Web of Science, PubMed, Scopus, and Google Scholar. Advancements in tools like Python and Matplotlib have empowered researchers to analyze and visualize data, leading to a better understanding of findings. To create powerful research papers, authors widely use the IMRaD structure. This type of structure allows scientists to present their work clearly and logically, increasing comprehension and dissemination of knowledge. A survey of 17 university teachers revealed challenges in research paper https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-16(34)- Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») №