Abstract:
У статті на основі аналізу науково-методичної літератури вивчено поняття адаптації дітей до умов навчання у школі, з’ясовано механізм пристосування дітей першого року навчання до нових умов освітнього середовища загальноосвітнього навчального закладу. Дано характеристику поняттю дезадаптації дітей до умов навчання в школі. Проведено систематизацію факторів впливу на процес адаптації, серед яких відокремлено медико-біологічні, психологічні та соціальні.
Визначено основні прояви порушення адаптації учнів першого класу.
Description:
The concept of adaptation of children to the conditions of education at school was staded on the basis of the analysis of scientific and methodical literature in the article, the mechanism of the first year of styding children's adaptation to new conditions of the educational environment of the general educational institution was found out. The characteristic of a concept of disadaptation of children to educational conditions at school is given. The systematization of factors of influence on adaptation process was carried out. The medicobiological, psychological and social factors are distinguished among them. The main manifestations of adaptation defections of the first year studing pupils were studied.